Tanri Qulu مشرف عام
نقاط : 6208 السٌّمعَة : 8 تاريخ التسجيل : 03/12/2008
| موضوع: GOLAN TÜRKMENLERİ’NDE DÜĞÜN GELENEĞİ الجمعة يونيو 19, 2009 8:50 pm | |
| GOLAN TÜRKMENLERİ’NDE DÜĞÜN GELENEĞİAraştırmacı, Hişam ŞABANİ
Golan Tepeleri, Suriye'nin güneybatı ucunda tepelik bölge, bu Suriyeli bölge Filistin, Lübnan, Ürdün ve Suriye devletleri arasında yer almaktadır, Arapça adı ''Hadbetül Cevlan'' İbranice takma adı ise ''Ramat Ha Golan'' Golan Platosu olarak da bilinen bölge zengin su kaynakları ile tanınır, 1967 'de, Altı gün savaşı sırasında İsrail'in askeri işgali altına girmiştir. 1981'de İsrail, Golan'ın ele geçirdiği bölümlerini tek yanlı olarak ilhak etti. Golan tepeleri etnik olarak Arap, Türkmen ve Çerkezlerden oluşmakadır, Türkmenler bu bölgeye Selçuklu, Kölemen ve Osmanlı dönemlerinde yerleşmişlerdir, şimdi 40 bin civarında olan Golan Türkmenleri bölgeye yerleştikleri tarihten bu güne dek dillerini türklüklerini yaşayıp yaşatmaktadırlar, 1967 savaşının faturasını ödeyen Golan Türkmenleri şimdi Şam'ın gecekondu ve yoksul semtlerinde yaşamın mücadelesini vermektedirler, savaş ve savaştan dolayı meydana gelen yoksulluk nedeni ile Golan Türkmenleri'nin eğitimsel düzeyleri düşüktür.
Ğarşıda Türk evleri Yayılyar develeri Saçraşır suya gelir Bu Türk'ün gözelleri
Xarmana géttim atlı Alma yédim ne datlı Vérin yémin içerim Halal haramdan datlı
Almanın irisine Daş attım birisine Beni çoban étsinler Ğızların sürüsüne
TANIŞMA Golan’da yaşayan Türkmen aileleri genelde birbirlerini tanırlar, dolaysıyla köylerde gençler kesinlikle görüşüyorlardı, erkekler kızlarla tarla harman ve pınarlarda görüşerek birbirlerini tanımış oluyorlardı, tanışmalarına iyi bir süre geçtikten sonra ve birbirlerini daha fazla yakından bildikten sonra oğlan kızın annesinin kabullüğünü öğrenmek amacı ile kendi annesini kızın anasına gönderir olumlu bir cevap alırsa anne erkeklerin ne zaman geleceğini oğlan ve kızın anneleri ayarlarlarmış.
GELİN İSTEMEK Resmi bir biçimde oğlanın ailesinin yaşlı ve müteber akrabaları ile birlikte kızı istemeye giderlermiş,bu sırada kız tarafından yine yaşlı ve müteber kişiler babası tarafından çağırılırmış, bir araya gelince iki taraf, kızın babası konuklara (Xoş geldiniz) diyerek oturacakları yeri belirtir, bu konuya ilgili konuşmayı (biz senin yanına geldik Allahu- tala'nın izni péxamber efendimizin kavliyle falan ğızını bizim falan oğlumuza istiyerik ne dérsin) diyerek oğlanın babası konuyu açmış olur, kızın babası tam olarak gönlü var ise oturanlara (kereminizden ğızdan şorlaşım da sizlere cavabı vérrim) baba oturanları diğer akrabalarına bırakır da kızının görüşünü almaya gider, kızına (falan adam falan oğluna seni istemeye gelmiş.. ne dérsin ğızım) kız babasına (Vallah ya buba sen bilirsin sen ne dérsen ben dédigin kimiyim) bu da kızın kabul ettiğini ifade eder, bu sırada baba kalkıp konuklarına (Allah vérmişse ben de vérdim) diyerek oturanlardan birisi (El-fatiha) çağırarak El-fatiha suresini okurlar, bundan sonra başlığı (ğalın)ı ayarlamak için oğlanın babası (nağadar ğalın istiyersiniz) kızın babası (bu ğadar.. bu ğadar) oğlanın babası (falandan ötrü bunça éndirin) kızın babası (tamam béle olsun) oğlanın babası (falan için bunça da kesin) kızın babası (tamam bu ğadar oldu) öylesine başlık (ğalın) büyük rakamlardan değmez bir rakama düşer, tekrar Fatihe’yi okuduktan sonra düğünün ne zaman olacağını açıklamakta bulunurlarmış. Bu munasebetle damat tarafından kuzu ve koçlar kesilir, yemek yapıp (zılğıt) ların sesleriyle davetlilere ikram edilir. Derhal kızın dişi akraba ve arkadaşları zılğıt çalarak bir şenlik başlatırlar. nitekim oğlanın arkadaş ve yoldaşları içerden oğlanı alarak dışarda halay ve düğün kururlar.
DÜĞÜN TÖRELERİ,
HAZIRLIK: Düğünden bir kaç gün önce (7 – 5 gün arası) bütün Türkmen köylerine davetçiler gönderilir ve o köylülere o evde düğün olcağını bidirirler. Düğünün ilanını yapmak için (güvegi) damadın evine Allah, Muhammed kelimeleriyle süslü ak bayrak dikilir, gelinin evine ise al bayrak dikilir.
KINA GECESİ: Düğünün öncesi gece kına /ğına/ gecesidir, Gelinin ahbapları evinde toplanıp türkü söylenerek kına yakarlar.
YEMEK Genelde düğünler Cuma günleri olur, sabah erkenden damadın evindeki davetlileri karşılayabilmek için gerekli hazırlıklar yapılır. Gelen davetlilerin tarafından genelde en az bir baş koyun düğün evine armağan edilir. Cuma namazından sonra ve gelin damatgile ulaşır ulaşmaz koyunlar kesilir (30 – 40 baş bazen), sıkça etle süslü üzerine tere yağı dökülen pirinç ve bulgur bilavı, tere yağıyla zengin yoğurt çorbası düğünü hazır olanlara ikram edilir, bu tür yemeğe (Dügün aşı) denir.
OYUNLAR
BAYRAK KAÇIRMASI: Gelinle beraber gelen bayrak damadın evinin üstünde dikildikten sonra bayrağı alıp köyü dolaşarak tekrar yerine kim getirebilir diye gençler iddiaya geçerler, ben o işi yaparım diyen genç hemen o bayrağı alıp atına atlanıp koşar, Gençler arkadaşının başarmaması için ellerinden gelen engelleri yaparlar, sonunda başardıysa tekrar bayrağı damadın evine diker ve köyün yiğitlerinden biri sayılır.
GÜREŞMEK (Güleşmek): Düğünü hazır olan ergenler yiğitliklerini göstermek için birbirleriyle Anadaolu’daki bildiğimiz güreşme usulüne göre güreşirler, bu oyuna Golan Türkmenleri dilinde (Güleşme) denir.
AT YARIŞI: Düğünün münasebetiyle köyün harmanında atlılar toplanıp yarışırlar.
GELİN GETİRMESİ, Gelini babası evinden damadın evine getirmesi için bir kervan hazırlanır. Bu kervanın temeli üç-dört tane devedir, her deveye iki hatun oturur, kervanın etrafında olan atlılarla /bekçiler/ birlikte türkü söleyerek gelin getirtilir, köyden köye yürüme esnasında damadın köyünden olan bir kaç atlı gelinin önündeki oturan kadının önüne asılan bayrağı /bayrak üzerine kırmızı veya gök rengi ile kelime-i şehadet yazılmıştır/ kapmaya çalışırlar bu sırada kervanın çevresindeki bulunan bekçiler bayrağın alınmaması için elinden geleni yaparlar, bayrak alınabilirse kervan bekçileri bayrağı geri almak üzere alanın peşine düşerler, geri alabilirlerse bekçilere damat ailesi tarafından bir koç ikram edilir nitekim iade edilemezse damadın atlıları bayrağı damadın evinin üzerine dikerek ikrama hazır olan koçları alırlar, gelin kervanı damadın evine ulaşır ulaşmaz yemekleri hazırlamaya başlarlar, bu sırada gelin, yolculuktan dolayı kaynaklanan yorgunluğu gidermek için damadın bir komşusu veya gelinin bir akrabası gilde yemekler hazır olana kadar dinlenebilir, dinlendiği sırada köyün kızları bazıları yemek hazırlığında bulunup bazıları da gelinin ihtiyaçlarını karşılarlar. Yemekten sonra halay ve oyunlar akşama kadar devam eder. Köylülerin kaldığı yerlerden uzaklanıp gelin için kamıştan tavansız bir oda yapılır bu odaya (ğaçakevi) denir. Yedi gün süren (ğaçak) odası akşamları bu odada (ğaçak'ta) kalıp gündüz (gerdek) gelin odasında kalırlar.
Golan Türkmenleri manilerinden seçmeler Tabbılmı çala çala Çıktım bir hüce dala Ya yıkıllım ya o'llüm Ya bu sevdigmi allım
Aya baktım ay bayaz Ğıza baktım ğız bayaz Cébe baktım para az Dédim bu ğız yaramaz
Ağaçlar kölgelendi Gözeller sürmelendi Her gözelden bir öpüş Yüregim tézzelendi
Xarmana géttim atlı Alma yédim ne datlı Vérin yémin içerim Halal haramdan datlı
Xarman yéri xış yéri Sevdigim yavaş yéri Yüzündeki çıbanlar Öpüş yéri diş yéri
Gédin bulutlar gédin Sevdigme selem édin Sevdigmin yuku datlı Yuksunu halal édin
Bir daş attım ağaca Bir ğuş tuttum alaca Yéñiden bir yar sevdim Ğulağı küpelece
Daş altında Pastırma Ğız saçını kestirme Kestirirsen az kestir El oğlana gösterme
Dambaşında durmoğlén Bıyığnı da burmoğlén Beni sene vérmezler Hiç ğarşımda durmoğlén
Dambaşında dururum Bıyığmı da bururum Baban seni vérmezse Ben ögzeni bulurum
ğarşıda ğavun yérler Suya gelsem ne dérler Suya gelsen ne dérler Bu buna sevda dérler
ğarşı ğarşı xanımız ğarıştı xarmanımız Sen ordan ben de burdan ğahrolsun duşmanımız
Yéri gédek bizeçe ğar dökelim dizeçe Sarın alın yatarım Bihar aydan güzeçe
Bir daş attım ğuvağa Az ğaldı ğırınmağa Altın yüzzük taktırdım Bir ğınalı barmağa
Menerede ezen var Yollarda da gezen var Bu evlerin içinde Gün görmedi gözel var
Héy gözelim héy gözel Yéşil tekside gezer Gözündeki gözlükler Reis Cemal’a beñzer
Al almanın dördünü Sev gözelin merdini Sevçisen gözeli sev çekme çirkin derdini
Almanın irisine Daş attım birisine Beni çoban étsinler Ğızların sürüsüne
Dam üstünde batarak Gelin ğızlar oturak Oturmaktan fayda yok Evlenek de ğurtarak
Yarim ğamışı biçyer Suyunu nérden içyer Duydum yarim téz gelmiş Vérdim ğanat uçmuyar
Ğarşıda Türk evleri Yayılyar develeri Saçraşır suya gelir Bu Türk’ün gözelleri
Bağa girdim üzüme Tiken battı dizime Oturdum çıkarmağa Yar göründü gözüme
Ğurban olayım sene Göster boyunu bene Tuluğmuzda yağımız Uymaç éderim sene
Emmim oğlu Musacık Eni ğolu ğıssacık Hindi gelir görürsün Gülmeden de ölürsün
Ekmek yaptım terredim Güne çıktım parradım Ğarşıda ğardaş gelyer Ğoca ğurban bağladım
Sakkallı ak sakkallı Ğoynu dolu, şekerli Şekercigni yéyerim Sakkalcığnı yolarım
O kése mavı kése Beni vérdiler pise Késeyi yamyamadım Kekilmi taramadım
Hu dala bastığım yok Ğırmızı yastığım yok Getir mushafa sayım Sennen artık dostum yok kaynak.http://www.otag.suriyeturkleri.com/viewtopic.php?f=61&t=414 | |
|
baturay avsar عضو خبير
الجنس : نقاط : 5720 السٌّمعَة : -12 تاريخ التسجيل : 14/08/2010 العمر : 47 الموقع : دمشق
| موضوع: رد: GOLAN TÜRKMENLERİ’NDE DÜĞÜN GELENEĞİ الثلاثاء أكتوبر 26, 2010 5:05 pm | |
| Bu değerli bilgiler üniversite için teşekkür ederim ve bana Kendini bilmek umuyoruz | |
|